07 Aug
07Aug

הקיץ כבר כאן והחום שעבר עלינו השבוע גורם להרבה אנשים לרצות לקנות מזגן, אבל איזה? אז החלטתי לכתוב את הפוסט הזה כדי לעזור לכם להבין מה הם הדברים שחשוב לדעת לפני שבוחרים מזגן. עוד רגע אפרוש בפניכם את עיקרי הדברים אך חשוב לי לציין שפוסט זה אינו תחליף לייעוץ של מומחה ולאחר הקריאה אני ממליץ לכם להתקשר אליי לבדיקה חינמית של הצרכים הספציפיים שלכם.

כשבוחרים מזגן, שני הדברים העיקריים שחשוב לבדוק הם סוג המזגן (עילי,רצפתי ומיני מרכזי) והתפוקה שלו שנמדדת במונח שנקרא BTU. על סוג המזגן עוד ארחיב בפוסט אחר אבל בקצרה - מזגן עילי הוא המזגן הנפוץ ביותר כיום והוא מורכב מיחידה פנימית שתלויה על הקיר (מאייד) ויחידה חיצונית שלרוב תלויה מחוץ לחלון (מעבה). מזגן רצפתי הוא די דומה ברעיון למזגן עילי רק שהיחידה מחוברת לקיר בחלקו התחתון ולכן פחות יעילה, (לקירור) אסטטית ונפוצה. מזגן מיני מרכזי הוא מזגן בו מאייד אחד וגדול יותר מוסתר תחת גבס במרכז הבית ומפזר את האוויר דרך פתחי אוורור בחדרים השונים. מאפיינים חשובים נוספים הם צריכת החשמל של המזגן (מסומנת A-G כש-A הוא היעיל ביותר) ופיצ'רים כגון שליטה דרך הסמארטפון, טיימר ועוד.

תפוקת המזגן היא הקריטריון השני (נמדדת ב-BTU לשעה) והיא שווה בדיקה קפדנית. אם התפוקה נמוכה מדי, המזגן לא יעמוד במשימות שלו ואם היא גבוה מדי, הוא ינבזבז חשמל. אז איך נדע מה התפוקה האידיאלית עבורנו? בשביל זה יש לנו טבלה בסיסית (בתמונה למטה) אליה יש להוסיף נתונים נוספים שהיא איננה לוקחת בחשבון. הנתונים האלו קשורים לבית ולאופן השימוש במזגן. מבחינת הבית, ניתן לחלק את הנתונים לשלושה תחומים (1) איזור גאוגרפי -  מזגנים רבים מאבדים מהיעילות בטמפ' של מתחת ל-5 מעלות צלזיוס ולכן מזגנים רבים שלא מצוידים במונע קיפאון או מפשיר קרח יתקשו לעמוד בחורף הירושלמי. (2) חשיפה לשמש - קומות גבוהות יותר, חלונות גדולים ובתים שפונים דרומה חשופים יותר לשמש וידרשו מזגן חזק יותר ו(3) סוג המבנה - קירות מבודדים יותר דורשים מזגן חלש יותר.

בחירת מזגן נכונה תתייחס  גם לאופן השימוש הצפוי במזגן. אם אתם עובדים מהבית כנראה שתצטרכו מזגן חזק יותר מאשר אנשים שנמצאים בבית החל משעות הערב. גם כמות הנפשות משפיעה על המזגן שכן גוף האדם פולט חום באופן תמידי. בנוסף, אם אתם צופים שימוש רב במזגן, יתכן ועדיף לכם לקנות מזגן בטכנולוגיית אינוורטר שהוא אמנם יקר יותר אך חסכוני משמעותית בחשמל. עוד על מזגני איוורטר בפוסט נפרד אבל בטח לא תופתעו לגלות שבעת הקירור, המזגן הוא המכשיר הביתי שצורך הכי הרבה חשמל. 

וכמובן לא נשכח גם להתייחס לתקציב וביחס לעלות המזגן וההתקנה. מחיר המזגן נקבע בעיקר לפי העוצמה והיעילות האנרגטית מזגן ועלול לנוע במגוון רחב של סכומים. התקנה בסיסית מציעה 2 מטר צנרת כשמחיר ההתקנה עולה ככל שהמרחק בין יחידת המאייד והמעבה גדול יותר. קידוח / חציבה, הארכת החשמל עלולים גם הם להעלות את המחיר. התקנת מיני מרכזי מורכבת יותר וכוללת תעלות, תריסים ולוח פיקוד ובהתאם לכך יקרה יותר ממזגן עילי. אל תתפשרו על איכות המתקין שכן התקנה נכונה תשמור על איכות המיזוג, תקטין את צריכת החשמל ותמנע תקלות נוספות שיקצרו את אורך חיי המזגן. 

וזהו :) מקווה שתבחרו נכון ואם יש לך עוד שאלות, צור קשר.

איציק לרוס

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.